Acta musealia 2015/1-2:6-31 | https://doi.org/10.62317/amu.2015.001
Vývoj antropomorfného dekoru na neolitickej keramike v prostredí karpatskej kotliny (vybrané aspekty problematiky)
- Katedra archeológie FF UKF, Nitra
Development of Anthropomorphic Decorations on Neolithic Ceramics in the Area of Carpathian Basin (selected aspects)
Depictions of human beings undoubtedly belong to the most impressive displays of neolithic art. It is a numerous and variable complex of findings, which also includes vessels with depicted parts of face, or even whole figures as well as individuals with anthropomorphic knobs. These occur in the inventories of the first agricultural societies in the area of Carpathian Basin, and we come across them as the display of Early or even Late Neolithic cultures in the course of more than a thousand-year evolution. The quantitative and qualitative peak is reached during the Middle Neolithic period in the whole area of broadening the culture with linear ceramics. Despite many attempts, the question of their origin is not still completely answered. The aim of this article is to demonstrate very close ties between former early neolithic anthropomorphic finds and analysed material from middle neolithic which is commonly underestimated.
Keywords: anthropomorphic applied relief, ceramics, Neolithic period, Carpathian Basin
Zveřejněno: 15. červen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- BANNER, J. 1960: The neolithic settlement on the Kremenyák hill at Csóka (Čoka). Acta Arch. Hung. 12, s. 1-56.
- BECKER, V. 2007: Early and middle Neolithic figurines - the migration of religious belief. Documenta Praehistorica XXXIV, s. 119-127.
Přejít k původnímu zdroji...
- BERG, F. - MAURER, H. 1998: DOLE, Kunst und Kult im Waldviertel vor 7000 Jahren. Horn.
- BŘEZINOVÁ, G. - PAŽINOVÁ, N. 2011: Neolitická osada Hurbanovo - Bohatá. Archaeologica Slovaca Monographiae XIII. Nitra.
- BUTTLER, W. 1938: Der donauländische und der westische Kulturkreis der jüngeren Steinzeit. Berlin-Leipzig.
- CSALLÁNY, G. 1939: Gesichtsdarstellungen auf Gefäßen der Theißkultur. Germania 23, s. 145-146.
- DOMBORÓCZKI, L. 2013: Neolithic Cult Objects and Their Symbolism. In: Andres, A. - Kulcsár, G. (ed.): Moments in Time, Budapest, s. 487-502.
- GALLINA, Zs. - HORNOK, P. - PALUCH, T. - SOMOGYI, K. 2010: Előzetes jelentés az M6 AP TO 10/B és 11. lelőhelyrészen az Ásatárs Kft. által végzett megelőző feltárásról. Alsónyék-Bátaszék (Tolna megye) 2006-2009 (Vorbericht über die Ausgrabungen im Fundortsteil Nr. M6 AP TO 10/b und 11. Alsónyék-Bátaszék /Komitat Tolna/ 2006-2009). WMMÉ 32, s. 7-100.
- GARFINKEL, Y. 1998: Dancing and the Beginning of Art Scenes in the Early Village Communities of the Near East and Southeast Europe. Cambridge Archaeological Journal 8: 2, s. 307-237.
Přejít k původnímu zdroji...
- GOLDMAN, Gy. - SZÉNÁSZKY, J. 2002: Ein Gesichtsgefäß der Szakalhát-kultur. Budapest Régiségei 36, s. 55-61.
- HEGEDŰS, K. 1981: Újkőkori lakótelep Csanytelek határában. Arch. Ért. 108, s. 3-12.
- HORÁKOVÁ-JANSOVÁ, Ľ. 1938: Ke vzniku české vypíchané keramiky. Obzor Praehist. XI, s. 81-139.
- HORVÁTH, L. - KALICZ, N. 2003: Újkőkori település feltárása Petriventén (Zala megye). - Excavations of a Neolithic site at Petrivente (Zala county). Régészeti Kutatások Magyarországon 2001. (Archeological Investigations in Hungary 2001), Budapest, s. 5-29.
- HÖCKMANN, O. 2000-2001: Bandkeramische Menschenbilder: Göttinnen - oder?. Mitt. Anthr. Ges. Wien 130/131, s. 77-92.
- CHEBEN, I. 2000: Bajč - eine Siedlung der Želiezovce-Gruppe. Bonn 2000.
- CHEBEN, I. 2002: Anthropomorphe und zoomorphe Gefäße aus der Siedlung in Bajč, Sűdwestslowakei. Prehist. Alpina 37, s. 161-169.
- KALICZ, N. 1970: Götter aus Ton. Das Neolithikum und die Kupferzeit in Ungarn. Budapest.
- KALICZ, N. 1989: Chronologische und terminologische Probleme im Spätneolithikum des Theissgebietes. In: Bökönyi, S. (ed.): Neolithic of southeastern Europe and its near eastern connections, Internationals conference Varia archaeologia hungarica II, Budapest, s. 103-122.
- KALICZ, N. 1998: Figürliche Darstellung und bemalte Keramik aus dem Neolithikum Westungarns. Archeolinqua: Ser. min. 10. Budapest.
- KALICZ, N. - KOÓS, J. 2000: Neolitische Gesichtsgefässe im Nordosten des Karpatenbeckens. Herman Ottó Múz. Évk. 39, s. 15-44.
- KALICZ, N. - MAKKAY, J. 1972: Gefäße mit Gesichtsdarstellungen in der Linienbandkeramik aus Ungarn. In: Bachmayer, F. - Ruttkay, E. - Melichar, H. - Schultz, O. (ed.): Idole: prähistorische Keramiken aus Ungarn. Wien, s. 9-15.
- KALICZ, N. - MAKKAY, J. 1977: Die Linienbandkeramik in der Großen Ungarischen Tiefebene. Stud. Arch. 7. Budapest.
- KAMINSKÁ, Ľ. - KACZANOWSKA, M. - KOZLOWSKI, J. 2008: Košice-Červený Rak and the Körös/ Eastern Linear Transition in the Hornád Basin. Přehled výzkumů 49, s. 83-91.
- KAŇÁKOVÁ-HLADÍKOVÁ, Ľ. 2010: Nový pohled na neolitickou antropomorfní motiviku. Sborník prací filozofické fakulty brněnské university, M, 8-9, LXI, č. 14-15, s. 59-86.
- KERN, J. 1917: Ein Tierbild auf einem Gefäßschreben der Spiralmäanderkeramik Böhmens. Mannus 9, s. 55-69.
- KOREK, J: 1977: Die frühe und mittlere Phase des Neolithikums auf dem Theißrücken. Acta Arch. Hung. 29, s. 3-52.
- KOREK, J. 1987: Szegvár-Tűzköves: A Settlement of the Tisza Culture. In: Tálas, L. - Raczky, P. (ed.): The Late Neolithic of the Tisza Region. Budapest-Szolnok, s. 47-60.
- KUZMA, I. 1990: Plastika želiezovskej skupiny z Mužle-Čenkova. Slov. Arch. 37, s. 429-450.
- LAZAROVICI, Gh. 1983: Die Vinča Kultur und Ihre Beziehungen zur Linearbandkeramik, NNU, 52, s. 131-176.
- LICHARDUS, J. 1974: Studien zur Bükker Kultur. Saarbrücker Beiträge zur Altertumskunde. Band 12. Bonn.
- MAKKAY, J. 1971: The chalcolithic male relief from Villánykövesd and the earliest male ffigurines in south-eastern Europe. JPMÉ 13, s. 39-62.
- PAVLŮ, I. 1966: Early "Myths" relating to the Neolic Society. Arch. rozhledy 18, 1966, s. 700-717.
- PAVLŮ, I. 1997/98: Kultureller Kontext der Neolithischen Gesichtsgefäße im Donaubecken. SASTUMA 6/7, s. 111-131.
- PAVLŮ, I. 2010: Obličejové amfory středoevropského neolitu v evropském kontextu. In: Kalábková, P. - Kovár, B. - Pavúk, P. - Šuteková, J. (eds): PANTA RHEI. Studies in Chronology and Cultural Development of South-Eastern and Central Europe in Earlier Prehistory Presented to Juraj Pavúk on the Occasion of his 75. Birthday. Bratislava, s. 601-606.
- PAVÚK, J. 1981: Umenie a život doby kamennej. Dávnoveké umenie Slovenska (Ars Slovaca Antiqua) 13. Bratislava 1981.
- PODBORSKÝ, V. 1985: Těšetice-Kyjovice II. Figurální plastika lidu s moravskou malovanou keramikou. Brno 1985.
- PODBORSKÝ, V. - ČIŽMÁŘ, Z. 2008: Pokladnice moravského neolitu aneb krása pravěké plastiky. In: Čižmář, Z. (ed.): Život a smrt v mladší době kamenné. Katalog výstavy. Brno, s. 154-160.
- QUITTA, H. 1957: Zur Deutung und Herkunft der bandkeramischen "Krötendarstellungen". Forsch. Ur- u. Frühgesch. 2, s. 51-81.
- RACZKY, P. 1982: A Előzetes jelentés a Tisza III. vízlépcsőnöz kapcsolódó régészeti munkálatoktól Szolnok megyében (Vorbreicht über die Sich der Dritten Theiss-staustufe Anschliessenden archäologischen Arbeiten im Komitat Szolnok). Arch. Ért. 109, s. 223-230.
- RACZKY, P. 1987: Öcsöd-Kováshalom. A settlement of the Tisza culture. In: Tálas, L. - Raczky, P. (ed.): The Late Neolithic of the Tisza Region. Budapest-Szolnok, s. 61-83.
- RACZKY, P. 1988: A Tisza-vidék kulturális és kronológiai kapcsolatai a Balkánnal és az Égeihummal a neolitikum, rézkor időszakában - Újabb kutatási eredmények és problémák. Szolnok-Budapest.
- RACZKY, P. 1999/2000: An unique face pot from the Öcsöd-Kováshalom settlement of the Tisza culture. Acta Arch. Hung. 51, s. 9-22.
- RACZKY, P. - ANDERS, A. 2003: The internal relations of the Alföld Linear Pottery culture in Hungary and the charakteristics of human representation. In: Jerem, E. - Raczky, P. (ed.): Morgenrot der Kulturen. Frühe Etappen der Menschheitsgeschichte in Mittel- und Südosteuropa. Festschrift für Nándor Kalicz zum 75. Geburstag. Archeolingua 15. Budapest, s. 155-182.
- SKUTIL, J. 1962: Nález figurální plastiky na volutové keramice z jeskyně Koňské jámy v Moravském Krase. Přehled výzkumů, 1961, s. 33-37.
- SZÉNÁSKY, J. 1990: Arcos edényfedő Battonyáról (Deckel eines Gesichtsgefäßes aus Battonya). Arch. Ért. 117, s. 151-160.
- ŠIŠKA, S. 1989: Kultúra s východnou lineárnou keramikou na Slovensku. Bratislava.
- TOMAŠOVIČOVÁ, T. 2012: Zobrazenie človeka na keramike v strednom neolite. Dipl. práca, Nitra.
- TICHÝ, R. 1958: Anthropomorfní nádoby z Mohelnice n. Mor. a jiné poznámky k volutové keramice. PA 49, s. 1-14.
- VASIĆ, M. 1936: Preistoriska Vinča II. Beograd.
- VIRÁG, Zs. 1998: Neuere anthropomorphe Darstellungen der Linienbandkeramik aus der Umgebung von Budapest. In: Draşovean, F. (ed.): The Late Neolithic of the Middle Danube Region. International Symposium on the problems of the transition from Middle to Late Neolithic in the Danube Region. Timişoara, s. 68-89.
- VIRÁG, Zs. 2000: Anthropomorphic vessels of Transdanubian Linear Pottery culture. In: Hiller, S. - Nikolov, V. (ed.): Karanovo III. Beiträge zum Neolithikum in Südosteuropa. Wien, s. 389-403.
- WILLVONSEDER, K. 1940: Die Venus von Draßburg. Germania 24, s. 1-5.
- ZALAI-GAÁL, I. 1999-2000: Die Eingeritzen Menschendarstellungen der Mitteleuropäischen Linienbandkeramik. Acta Arch. Hung. 51, s. 1-7.
- ZALAI-GAÁL, I. 2009: Die Stellung des Typs Svodín der anthropomorphen Gefässe im Donaubeckens. Acta Arch. Hung. 60, s. 1-49.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.