Acta musealia 2019/1-2:36-53 | https://doi.org/10.62317/amu.2019.003

Lokalita Klenov v kontextu starých dopravních linií východní Moravy

Dušan Cendelín

Site Klenov in the Context of Old Transport Routes of East Moravia

This contribution attempts to substantiate motivation for establishment and following existence of a habitat site, where traces of fortification can be proved, dating back to Late Bronze Age and Middle Ages. Existence of a small mediaeval castle in this locality is dated, by archaeological finds from this site, from the beginning to the middle of the 14th century; however, there are no unambiguous written documents supporting this. The site on the top of a hill, high above the sea level and deep amongst Vsetín Hills, is relatively far from any denser historical settlements in valleys of these hills. Taking this into account, it is questionable that it could have been, for instance in the Middle Ages, a centre of a small manor holding. This is indirectly supported by the nature of the mountainous character of the surroundings of the site, which was intensively colonised only after the mediaeval castle decline. Even more intriguing seems the motivation for the existence of the old fortified castle, which is located, in all directions, so far from the more fertile land of this part of East Moravia.
Taking into the account the position of the site, the article indicates a possibility of this settlement having been established in connection with traffic on a unique period land communication, which had run through this mountainous terrain. The settlement, relatively distanced from more densely inhabited spaces, could even have had a function of a sanctuary for travellers. However, we cannot exclude even a certain management of or control over the communication traffic. Considering the location of the site and the nearest known inhabited areas, then south-north route connecting middle regions of the river Váh with a part of North Moravia, seems as the most likely ideal line. This route would not only have been suitable because of good traffic space, connecting mountain ridges and only a few fords; this premise is also indirectly supported by some of the relics of an intensive traffic movement in the countryside, most often in the form of deserted sunken roads. Not negligible as an evidence of movement on this route is also a find of a depot of bronze items, excavated precisely on the alignment of this traffic line.

Keywords: East Moravia, fortification, roads

Zveřejněno: 15. červen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Cendelín, D. (2019). Lokalita Klenov v kontextu starých dopravních linií východní Moravy. Acta musealia17(1-2), 36-53. doi: 10.62317/amu.2019.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Codex diplomaticus et epistoláři regni Bohemiae (V/1. s. 43-436, č. 290).
  2. Codex diplomaticus et epistolaris Moraviae, VI. 1307-1333, edd. P. Ritter v. Chlumecky - Joseph Chytil, Brünn 1854.
  3. ADAM, D. 2002: K teorii brodu a brodového místa, sborník Staré stezky 7. Národní památkový ústav Brno, s. 31-38.
  4. CENDELÍN, D. 1999: Staré komunikace, nákl. vlastním. Vizovice, s. 23.
  5. CENDELÍN, D. 2000: Nové objevy prehistorického osídlení ve Vizovických vrších a staré komunikace. Vlastivědný věstník moravský 52 č. 4, s. 377-385.
  6. CENDELÍN, D. 2004: Mařínské hradisko ve světle komunikačních souvislostí a fortifikačních anomáliích, Vlastivědný věstník moravský 56, s. 285-297.
  7. CENDELÍN, D. 2010: Přechody Bílých Karpat z Moravy do Pováží. Přesná lokalizace dopravních linií a moravské příhraniční fortifikace. Vlastivědný věstník moravský LXII, č. 3, s. 297-315.
  8. CENDELÍN, D. 2018: Pravěká hradiska hlavního hřebene Vizovické vrchoviny v komunikačních souvislostech - polohy lokalit, polohy vstupu do hrazených areálů a vztah lokalit k doložitelným dopravním liniím. Archeologie Moravy a Slezska XVII. Česká archeologická společnost - pobočka pro Moravu a Slezsko, s. 30-53.
  9. CENDELÍN, D. 2018: Přechod řeky Jihlavy u Pohořelic v kontextu krajiny jižní Moravy. In: Město Pohořelice, s. 143-153.
  10. CENDELÍN, D. - BOLINA, P. 2011: Úloha hradů Lukov a Brumov v systému komunikací východní Moravy. Archaeologia Historica 36/11-1, s. 87-108.
  11. CENDELÍN, D. - BOLINA, P. 2013: Pokračování trasy Lukov - Brumov - Vršatec k banským městům na Slovensku (spoluautor P. Bolina). Výzkum historických cest v interdisciplinárním kontextu, s. 20-27, Centrum dopravního výzkumu Brno.
  12. CENDELÍN, D. - BOLINA, P. 2015: Význam reliktů dopravního pohybu při interpretaci velkomoravského hradiska u Bojné (okr. Topoľčany). Archaeologia historica, s. 247-265. Přejít k původnímu zdroji...
  13. ČIŽMÁŘ, M. 2004: Encyklopedie hradišť na Moravě a ve Slezsku. Libri Praha, s. 206-207.
  14. JANIŠ, D. - KOHOUTEK, J. 2002: Středověké osídlení, Vlastivěda moravská, Okres Vsetín. Brno, s. 137-138.
  15. KOHOUTEK, J. 1991: Výzkum středověkých hradů v oblasti Vsetínských vrchů. Archaeologia historica 16, s. 242.
  16. KOHOUTEK, J. 1995: Hrady jihovýchodní Moravy. Nakl. Archa, s. 41.
  17. KOUŘIL, P. - PLAČEK, M. 1988: Vznik, vývoj a funkce čtyř hradů v okolí Vrbna pod Pradědem (okres Bruntál), Časopis Slezského muzea, série B, 37, s. 383-393.
  18. KUBŮ, F. - ZAVŘEL, P. 1990: Blažejovický systém Zlaté stezky. Sborník Zlatá stezka 3, 1996, s. 2-53.
  19. PLAČEK, M.: Fortifikace ke kontrole a zajištění středověkých komunikací. Archaeologia historica 15, s. 203-216.
  20. PLAČEK, M.: Ilustrovaná encyklopedie moravských hradů, hrádků a tvrzí. Libri 2001, s. 292.
  21. SALAČ, V. 2006: O obchodu v pravěku a době laténské především. Archeologické rozhledy LVII, s. 33-58.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.