Acta musealia 2016/1-2:122-136 | https://doi.org/10.62317/amu.2016.007

Staňte se světovými podnikateli aneb Motivace v ba»ovském systému

Hana Kuslová
Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, p. o.

Become World-Wide Entrepreneurs or, Motivation in Ba»a Company Structure

The expansion of Ba»a Company was inherently linked to personal development of its co-workers. The management therefore put a great emphasis on their continuous motivation, which took various forms.
Ba»a slogans were the most visible part of motivation as they were displayed publicly. Inner motivation was far more varied.
High salary was, most probably, the greatest temptation. To achieve the best possible results, co-workers were also motivated by a promise of a share in the profit. Bad work of one member of a workshop reflected on the whole workshop, thus all co-workers strived to be as efficient as possible and in that sense they checked the work of one another and influenced one another. They were encouraged to think about their work all the time and suggest improvements and innovations.
The company made it possible for their co-workers to achieve personal growth and enabled them to gain further education but at the same time the company urged them to make use of these opportunities.
We could therefore sum up that important parts of motivation in Ba»a Company structure were financial reward, individual responsibility for the company prosperity, trust in one's co-workers, praise by the boss, but, above all, the opportunity to reach out from the workshop as far as the highest places in the company management.

Keywords: Ba»a, motivation, profit and loss sharing, self-government, Ba»a slogans, entrepreneurial principle, system of management

Zveřejněno: 15. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kuslová, H. (2016). Staňte se světovými podnikateli aneb Motivace v ba»ovském systému. Acta musealia14(1-2), 122-136. doi: 10.62317/amu.2016.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. Autorský tým zaměstnanců firmy Ba»a 1990: Ba»ův systém řízení. Impuls a. s. Praha.
  2. BA«A, J. A. 1936: Spolupráce. Zlín.
  3. BA«A, J. A. 1939: Průmyslové město. Zlín.
  4. BA«A, T. 1932: Úvahy a projevy. Zlín.
  5. CEKOTA, A. 2004: Geniální podnikatel Tomáą Ba»a, Univerzita Tomáąe Bati ve Zlíně. Zlín.
  6. KNAP, J. 2014: Tomáą Ba»a ve vzpomínkách naąich prodavačů. Zlín.
  7. KONČITÍKOVÁ, G. a kol. 2015: Stopami Tomáąe Bati, Univerzita Tomáąe Bati ve Zlíně, fakulta managementu a ekonomiky. Zlín.
  8. KONČITÍKOVÁ, G. 2015: Podnikové vzdělávání, Univerzita Tomáąe Bati ve Zlíně. Georg ®ilina.
  9. KŘEČEK, S. 2015: Má dáti - dal. Účtoval jsem u Ba»ů. Nadace Tomáąe Bati ve spolupráci s Univerzitou Tomáąe Bati. Zlín.
  10. RYBKA, Z. 1999: Základní zásady Ba»ova systému pro podnikatele a vedoucí pracovníky. Edice TOKO A/S. Praha.
  11. STŘÍTESKÝ, M. 2003: Tvůrčí odkaz Tomáąe Bati současným podnikatelům. Univerzita Tomáąe Bati ve Zlíně. Zlín.
  12. ZELENÝ, M. 2001: Cesty k úspěchu: Trvalé hodnoty soustavy řízení Ba»a. Univerzita Tomáąe Bati ve Zlíně, fakulta managementu a ekonomiky. Zlín.

Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY NC 4.0), která umoľňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.